JTI-topvrouw Suzanne Wise: Behandelen we rokende consumenten als baby’s of als volwassenen?

IMG 7260

Tabak is een legaal product. Waarom kunnen we het dan niet op normale wijze promoten? Dat zegt Suzanne Wise, Senior Vice President van Corporate Development bij tabaksproducent Japan Tobacco International in Genève, in een uitgebreid interview met het invloedrijke Duitse online-magazine NOVO. Het vraaggesprek vindt plaats in het kader van een eventueel verbod op reclame-uitingen met betrekking tot tabaksproducten, waarover in Duitsland druk gediscussieerd wordt.

Volgens Wise wordt het maatschappelijke debat over roken gedomineerd door anti-tabakslobbyisten en politici met radicale eisen zoals een totaal reclameverbod. Aan de andere kant is er een legitieme industrie en politici die de waarde van vrijheid van meningsuiting en vrije beroepsuitoefening voor het bedrijfsleven hooghouden.

Centraal staat volgens Wise de vraag we moeten omgaan met consumenten. ,,Behandelen we hen als baby’s of behandelen we hen als volwassenen die weten dat roken schadelijk is? Het is geen geheim aan welke kant ik sta: voor mij gaat het om de keuze van de consument en ondernemersvrijheid.”

De discussie wordt op dit moment grotendeels gevoerd op basis van valse argumenten, aldus Suzanne Wise. ,,Men beweert in staat te zijn om het rookpercentage te verminderen door reclameverboden. Maar in feite daalt het rookpercentage in Duitsland – vooral onder jongeren – al jaren en bedraagt ​​het momenteel 7,2 procent. In andere Europese landen, waar lange tijd een verbod op buitenreclame bestaat, roken jongeren echter vaker.”

Plain packaging

Wise gaat in het interview met NOVO ook in op de binnenkort ook in Nederland geldende verplichting voor sigarettenfabrikanten om hun tabaksproducten aan te bieden in ‘neutrale verpakkingen’.

Ze legt uit dat ‘plain packaging’ in feite neerkomt op een verbod op handelsmerken en handelsmerkrechten. ,,Branding op pakjes sigaretten gaat niet over het aantrekken van nieuwe consumenten die nog nooit hebben gerookt, maar over het overtuigen van consumenten van andere merken om over te stappen op onze merken. We willen rokers van andere concurrenten winnen. Hiervoor moeten we op een of andere manier met hen communiceren. De verpakking is belangrijk. Daarom verzwakken de eenheidsverpakkingen de keuze van de consument en verzwakken ze onze ondernemersvrijheid en concurrentievermogen.”

Illegale handel

Plain Packaging leidt bovendien tot een forse toename van namaakproducten op de markt, aldus Wise. Uniforme verpakkingen zijn veel gemakkelijker te vervalsen dan verpakkingen waar ontwerpers lang mee bezig zijn geweest. Ook de illegale handel in legaal geproduceerde sigaretten vaart er wel bij. Daarbij komt nog eens dat de praktijk in andere landen heeft aangetoond dat neutrale verpakkingen niet leiden tot minder rokers.

Ook hoge tabaksbelastingen werken de illegale handel in de hand, aldus Wise. Als een bepaald land buurlanden heeft waar de prijzen lager liggen, wakkert dat smokkel aan. ,,Als je ziet dat sommige landen de belasting op tabaksproducten snel verhogen in een korte tijd, is het bijna onvermijdelijk dat ze een snelle toename van smokkel van tabaksproducten zullen zien. Sigarettensmokkel is waarschijnlijk een van de eenvoudigste misdaden – gemakkelijker te verbergen en te vervoeren en minder riskant voor criminelen dan het smokkelen van verdovende middelen. Sigarettensmokkel levert enorme hoeveelheden geld op voor georganiseerde misdaad, waarvan ook bekend is dat die betrokken is bij wapensmokkel, terrorisme en mensenhandel. Dit is een serieuze zaak voor de samenleving.”

 

Meer bij NOVO:

‘Behandeln wir Verbraucher wie Unmündige oder wie Erwachsene?’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoeken