OPINIE Aziatische landen kopiëren met ‘plain packaging’ falend Australisch systeem

Cigarettes 383327 1920

Toen de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) begon met het promoten van ‘neutrale verpakkingen’ voor sigaretten, probeerde ze de zorgen weg te nemen dat dit een precedent zou scheppen. Andere consumptiegoederen zouden niet met soortgelijke maatregelen te maken krijgen om de simpele reden omdat tabak in vergelijking met andere consumptiegoederen ‘bijzonder schadelijk’ was.

In sommige Aziatische landen, waaronder Singapore en Maleisië gaan inmiddels stemmen op soortgelijke maatregelen ook van toepassing te laten zijn op andere consumptiegoederen, zoals suikerhoudende frisdranken. Er wordt zelfs al hardop nagedacht over een compleet verbod op zulke dranken.

Een opmerkelijke zaak, aldus de Amerikaanse merkenrechtspecialist Lorenzo Montanari in het zakenblad Forbes, vooral ook omdat het gaat om landen die op economisch en technologisch gebied enorme stappen voorwaarts hebben gemaakt.

Dat Singapore het voortouw neemt en andere landen in de regio meetrekt, noemt Montanari in zijn betoog opmerkelijk. ,,In minder dan 200 jaar is de staat van een weinig bekend cricketveld en een koloniale handelspost uitgegroeid tot wereldwijd financieel centrum en handelscentrum voor de hele regio. Dat is niet alleen een ongelooflijke prestatie, maar ook nog eens een prestatie die het gevolg is van een torenhoge visie en menselijke inzet. Daarom zal het voor velen een schok zijn om juist dit land te zien deelnemen aan de groeiende trend van Aziatische landen die hard op weg zijn om IE-rechten te vernietigen.”

Waarom ze dat doen is de grote vraag, aldus Montanari. In plaats van het falende beleid van Australië te kopiëren, zouden Aziatische politici een eigen tabaksbeleid moeten ontwikkelen, vindt hij. ,,De volksgezondheid krijgt terecht prioriteit, maar verboden en het censureren van merken zullen niet leiden tot de gewenste resultaten.”

 

Meer bij Forbes:

Innovation Banned. The Case Of Hong Kong And Other Asian Countries

Zoeken