OPINIE Consumenten hebben geleerd zichzelf als slachtoffer te zien

4200430326 29a9988a25 O

Het aantal verboden en beperkingen op persoonlijke vrijheden neemt in veel landen gestaag toe: het varieert van het hardhandig optreden tegen roken, een verbod op plastic rietjes, belastingen op frisdrank, verboden op dieselauto’s, beperkingen op alcoholgebruik tot het afbeelden van stripfiguren op verpakkingen voor ontbijtgranen voor kinderen.

Waar komt het idee dat de consument een gecentraliseerde autoriteit nodig heeft die hem of haar vertelt hoe zich te gedragen toch vandaan, vraagt Bill Wirtz zich af in een opiniebijdrage op de site van de Foundation for Economic Education (FEE), een invloedrijke libertaire denktank in de Verenigde Staten.

Wirtz is als commentator verbonden aan Young Voices Advocates. Zijn conclusie: Het idee van consumentenbescherming blijft belangrijk voor overheden omdat consumenten geleerd hebben zichzelf als slachtoffers te zien.

Lees meer bij FEE:

Why is the Nanny State so Popular?

 

 

 

Zoeken