OPINIE Neutrale verpakkingen zijn een bedreiging voor de wereldeconomie

Blanco Sigarettenpakje

Steeds meer overheden overwegen om neutrale verpakkingen in te voeren als middel om het roken aan banden te leggen. Maar daar blijft het helaas niet bij. In een land als Singapore – historisch gezien een van ’s werelds kampioenen als het gaat om intellectueel eigendom – wordt op dit moment zelfs bekeken of het laten verdwijnen van merknamen van verpakkingen ook van toepassing kan zijn op suikerhoudende frisdranken.  Een zorgelijke situatie, schrijft Lorenzo Montanari, directeur van Property Rights Alliance (de organisatie die elk jaar de International Property Rights Index publiceert), in een uitvoerige opiniebijdrage in het Amerikaanse zakenblad Forbes. ,,Door zich te verspreiden naar meer industrieën dan tabak heeft ‘plain packaging’ de potentie om grote industrieën en handelsrelaties te ontwrichten.”

Onrust wegnemen

Toen de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) jaren geleden begon met het promoten van neutrale verpakkingen voor tabaksproducten, kon ze de onrust nog wegnemen door te stellen dat het haar volledig te doen was om de ‘schadelijkheid’ van tabak, en niet om het aanvallen van bepaalde merken als zodanig, aldus Montanari in zijn bijdrage in Forbes. ,,Toch ondermijnt dit beleid het handelsmerkensysteem. Het nodigt andere landen en activisten uit om het belang van merkbescherming en intellectuele eigendomsrechten in het algemeen te betwisten.”

Gezondheidshaviken

Het beleid dreigt zelfs een algemeen excuus te worden voor alles wat ‘zelfverklaarde gezondheidshaviken’ op de lange termijn als schadelijk beschouwen, aldus Montanari, die het extra zorgelijk vindt dat het ‘neutrale verpakkingen-beleid’ wordt gevoerd in landen die intellectuele eigendomsrechten en persoonlijke vrijheid doorgaans hoog in het vaandel hebben staan, zoals de Verenigde Staten, Duitsland en Zweden. ,,Het opent de deur voor overheden om persoonlijke keuzes te manipuleren, de vrijheid van meningsuiting te beperken en te spelen met marktsignalen.”

 

Lees meer bij Forbes:

 

 

Banning Brands: A Menace To The Global Economy

Zoeken